הגן היפני המודרני

17/07/2017 , jnamir

מבוא 

הקידמה ועלייה ברמת החיים, מציבים יחדיו אתגרים חדשים בתחום עיצוב הגנים ביפן.

יותר ויותר אנשים, יכולים להרשות לעצמם, מרחב טבעי ופרטי משלהם
אך, מרחב זה הולך וקטן, עקב מחסור בקרקע וצפיפות דיור בערים הגדולות,
בנוסף, סגנון חיים חדש ותובעני וריחוק מהטבע, מעצים הכמיהה לגן בסביבת המגורים הקרובה

הגן היפני המודרני מציע מענה לאתגרים אלו, באמצעות שילוב של ישן עם חדש.
ידע וניסיון עממי עם טכניקות עיצוב עכשוויות, אלמנטים ואביזרי נוי מסורתיים
עם חומרים מגוונים ושיטות עיבוד חדשות

גנים יפנים עכשווים

המונח גנים יפנים עכשוויים, או גנים יפנים מודרניים, מתייחס לסגנון עיצוב עכשווי של גני נוי ביפן.
סגנון המושפע מארועים היסטוריים במהלך המאה 20 ביפן, שינויים פוליטים וחברתיים אשר חלו
בעקבות אותם ארועים, 
וחשיפה לטרנדים עדכניים של עיצוב גנים במערב.

קיימים סוגים שונים של גנים יפנים, שצמחו והתפתחו, במהלך תקופות שונות בהיסטוריה של יפן.
גנים אלו שונים האחד מהשני בסגנונם, אך להם מכנה משותף, המתייג אותם כגנים מסורתיים.

״השפעה מכרעת של ערכי אסטתיקה ויופי המשוייכים לתרבות יפן, והעדר כל השפעה מצד סגנונות גינון זרים מבחוץ״  

הגן המודרני כמו הגן המסורתי שואב השראתו מהנוף הטבעי ביפן.
השאיפה להעניק פרשנות אישית לנוף טבעי קיים עדיין עומדת בבסיס עיצוב הגן.
עם זאת הפרשנות נעשית מופשטת וסימבולית יותר

הגן המודרני נסוג כמהה מעקרונות העיצוב המסורתיים,
ומאמץ במקומם עקרונות עיצוב עכשווים מהמערב.
בכך הוא נותן ביטוי ומשלב בין הפשטות והאיפוק של הזן ובין הפרגמטיות של העיצוב המודרני.

הדגשים בעיצוב

הדגש בעיצוב עובר ממטרות רוחניות אידיאליסטיות למטרות פונקציונליות, השמות דגש על
התאמה לסגנון האדריכלי של הבית, ועל ניצול פונקציונלי של המרחב

הגן אינו נתפש עוד כמרחב מבודד אלא כהמשך של הבית
עיצוב הגן מותאם לסגנון האדריכלי של הבית, ונועד להבליט את יופיו, ולא להתחרות בו

שילוב פנים הבית עם החוץ
הגן מתוכנן בהתאמה לתכנון הבית, כך שניתן יהיה לצפות בו מתוך הבית ומאזורים שונים בו

 מיקסום של שטחים ירוקים
 בנייה אנכית המקנה מימד של גבה לגן, הממוקם בחלל חיצוני קטן של הבית
מיקסום אפקט הצמחייה 
הירוקה, עבור הצופים בגן מתוך שטח הבית

טכניקות עיצוב

הסתרה וגילוי
יצירת מתח ועניין אצל הצופה בגן, באמצעות שליטה על נקודות וזוויות הצפייה,
מתוך החללים השונים בבית.
מכל נקודת צפייה בבית מוצג מימד שונה של הגן

    נוף מושאל
שילוב נוף קיים עם הגן עצמו 
נוף קרוב בדמות עצים גבהים, או נוף פתוח הררי מרוחק
 יצירת השלייה של גודל ומרחב באמצעות הקניית תחושה שהגן והנוף סביב אחד הם
הסתרת הקו המפריד בין הנוף סביב והגן מעיניו של הצופה

  השתקפות של נוף
השתקפות של הגן, הנוף סביב לו והשמים מעל, על פני בריכה או אגן מים 
מקנה מבט רחב ופנורמי על נוף הנמצא מחוץ לשדה הראייה של הצופה בו, מתוך הבית
 אשליה של גודל ומרחב לגן, הממקומם על פני שטח קטן, צר ותחום בחצר הבית
חדירה של אור לבית

 מיקום צמחייה
מיקום צמחייה בוגרת וגבהה בסמוך לבית ולנקודות הצפייה בגן
יצירת  אשליה של גדל ומרחב

צמחיה

מרכיב הצמחיה בגן המודני הולך ופוחת, והוא בא לידי ביטוי בנגיעות של צבע בירוק.

מגוון: צמחיה הומוגנית, בגוונים שונים של ירוק
זנים: שילוב של זנים מקומיים של צמחייה, עם זנים חדשים מיובאים

צבע: העדר צבע ופריחה צבעונית
גיזום: מראה טבעי במקום זה המעוצב והאומנתי
אביזרי נוי: עציצים ועדניות
גבה: עצים בוגרים, קנים ושיחי במבוק בחללים צרים וגבהים

בחירה של עצים וצמחייה לגן, נעשית על פי ערכם האסתטי והתאמתם לבית ולגן, 
ופחות על סמך חשיבותם הסימבולית.

סלעים ואבנים

סלעים בטבע מבטאים כוח זכרי (יאנג ) המאופיין בקשיות, יציבות ועמידות להשפעות אקלים וזמן.
 סלעים מעניקים לגן איכויות של קביעות, נצח וקיום מעבר לגבולות הזמן המוכר לנו.

בניגוד לגנים המסורתיים, בהם לסלעים היה תפקיד מרכזי, בתכנון הגן, ומשקל סמלי ורוחני רב.
בגן המודרני, לסלעים חשיבות יחסית נמוכה, והם מהווים אלמנט עיצובי משלים ופחות כמוקד עניין.

סלעים ואבנים באים לידי ביטוי בגן במגוון צורות:
ריצוף אבן, אבני מדרך, סלעייה, חיפויי קירות וחיפויי קרקע.

סלעים
המראה המעובד מחליף את המראה הטבעי, ואילו האלמנט הסימבולי
מאבד מחשיבותו המסורתית, לטובת משתנים של דקורציה ופונקציונליות
לסלעים מיוחדים מקום של כבוד בגן, אך יותר כבודדים ופחות כחלק מקבוצה בעלת סידור מובנה

שימוש נרחב בסלעים אשר עברו עיבוד או סיטוט כאקט של אמנות 
 כמו גם 
בסלעים בהירים בעלי מרקם שונה וחדש.
חיבור מספר סלעים ליצירת מבנה סלעי חדש  - סלעייה

 אבני מדרך
שביל הגישה המסורתי מגני התה, מפנה את מקומו לשביל בנוי מאבני מדרך מודרניות.

השביל המסורתי המתפתל, הוביל מבקרים משאר הכניסה, דרך הגן לבית התה.
תשומת לב רבה ניתנה לסידור אבני המדרך לאורך השביל, על מנת להקנות תחושה של אקראיות, לפחות למרעית עין.
אבני המדרך עצמן היו בגדלים שונים ובעלי צורה ומרקם טבעי 

 בגן המודרני, השימוש באבני מדרך בא לשרת מטרה פונציונלית ולהוסיף מימד אסתטי.
שביל ישר מאבני מדרך (ריצוף) מרובעות בעלות מרקם אחיד וחלק, המסודרות במרחק אחיד ושווה האחת מהשניה

חיפוי קרקע
חיפוי קרקע משברי אבנים מחליף את חיפוי הקרקע מאבנים קטנות המוכר לנו מהגנים היבשים
שימוש נרחב בחלוקי נחל בצבעים ובגדלים שונים, כאלמנט משלים לבריכה או לאגן מים.

מים

 מים תורמים לזרימה של אנרגיה בגן, ועימה תחושה של שינוי והתחדשות.

מים מהווים אלמנט משלים ומאזן לסלעים ואבנים.
.(הניגודיות שבין הסלע הקשה, הקבוע באדמה ובין זרם המים הרך והמשתנה (יין ויאנג
תורמת רבות לתחושת האיזון וההרמוניה בגן.

שילוב של מים וסלעים, בא לידי ביטוי בגן בדרכים חדשות ומגוונות :
 בריכות נוי תחומות ומחופות מאבן.
 מפל מים הגולש על פני קיר מחופו באבן לתוך בריכה.

בריכה מים רדודה ובה מצע של חלוקי נחל.

 מעבר לפן הויזואלי, זרמי מים מספקים גירוי נעים של צליל המוסיף לאוירה הפסטורלית של הגן.
 שליטה על אופי ועוצמת הזרימה של המים, מאפשרת ליצור המייה קבועה המוסיפה רעשי טבע לגן.

לסיכום

גנים יפניים רלוונטיים היום ביפן ומחוצה לה יותר מתמיד.
המונח ״זן״ נקשר במערב עם סגנון עיצוב טבעי ומינימליסטי ופחות עם זרם פילוסופי רוחני.
עיצוב זן מהווה מודל להשראה, גם אם יותר מהפן האסתטי ופחות מהפן הרוחני.

הגן היפני הוא תוצר של אותם עקרונות מנחים, העומדים בבסיס עיצוב הזן.

ייצוג מודרני של הגן היפני נותן ביטוי לרוח התקופה
משלב טרנדים עכשווים בעיצוב ובנייה, ובכך מאפשר לגן להשתלב באופן קל וטבעי
עם סגנון הבנייה הקיים היום ביפן ובמערב.

Leave a comment